mBot 2.4G - zajęcia 1

Poruszanie robotem po naciśnięciu strzałek na klawiaturze - część 1 (czas trwania 45 minut)

Założeniem zajęć jest umożliwienie uczniom samodzielnego odkrywania możliwości robota, tworzenia własnych propozycji skryptu, testowania go, popełniania błędów, ponieważ najlepiej angażuje to do twórczego myślenia. Starałam się nie podawać gotowych rozwiązań. Jedyne co było wspólne to zasady organizacyjne (o których pisałam osobno) oraz cel - dziś: poruszanie robotem za pomocą klawiatury.

Na początku (gdy już roboty były podłączone do komputerów) poprosiłam uczniów aby spróbowali zaprogramować coś prostego np. żeby po naciśnięciu zielonej flagi lub klawisza na komputerze, robot zareagował jakimś dźwiękiem i oczywiście przetestowali program (robot stał na podłodze).

Pierwsze propozycje uczniów to: np. kiedy kliknięto zieloną flagę, powiedz..., potem ktoś poprawił: kiedy kliknięto zieloną flagę, zagraj dźwięk...
Za każdym razem reagowała panda na ekranie. To nie to, czego oczekiwaliśmy. Wówczas kilka osób zauważyło, że jest kilka dodatkowych bloczków do dyspozycji i cała szufladka "Roboty" oraz to, że gdy robot jest połączony z komputerem, w tej szufladce kółeczko jest zielone (w przeciwnym razie czerwone).  Dzięki tej uwadze, uczniowie szybko doszli do wniosku, że skrypt może wyglądać np. tak:



Zabraliśmy się za sterowanie robotem. Uczestnicy błyskawicznie ułożyli aplikacje wprawiające robota w ruch. Na początku były propozycje kiedy klawisz strzałka w górę naciśnięty, przesuń o 10 kroków, ale po pierwszych testach łatwo było zauważyć, że do poruszania również trzeba użyć bloczków w szufladki "Roboty". Powstały skrypty takie jak poniżej:



... jakież było zaskoczenie gdy robot dojechał do przeszkody i nie można go zatrzymać! Wszyscy zajęli się poszukiwaniem sposobu rozwiązania tego problemu - w tym momencie widać było duży zapał.  Pierwsze pomysły to dodanie do programu np.  zatrzymaj ten skrypt,  zatrzymaj wszystko. Niektórzy błyskawicznie wpadli na dobry trop jak udoskonalić aplikację. Natomiast ci, którzy potrzebowali na to więcej czasu, prosili pozostałych, o nie podawanie rozwiązania. Chcieli samodzielnie dojść do rozwiązania!

Ostatecznie, wszystkim grupom udało się napisać program poruszający i zatrzymujący robota w odpowiednim momencie.  Skrypt może wyglądać tak:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz