mBot 2.4 G - organizacja zajęć

Moi uczniowie pracują z mBotem 2.4G.
Zanim rozpocznie się pracę ze zmontowanym robotem warto przemyśleć kilka zasad organizacyjnych.

Jak zmontować robota mBot


1. Przed pierwszym spotkaniem z uczniami warto samodzielnie według instrukcji poniżej
(patrz pkt 6), podłączyć robota do komputera. Sprawdzić czy wszystko działa - uruchamiając prosty skrypt np. "kiedy kliknięto zieloną flagę", "zagraj nutę C4 przez..." (z szufladki "roboty"). Jeśli wszystko działa poprawnie podpisujemy, tym samym numerem, markerem lub innym trwałym pisakiem pudełko, mBota i biały nadajnik USB. Warto zrobić tak ze wszystkimi robotami, które mamy, żeby podczas pracy nie szukać nadajnika, z którym komunikuje się konkretny robot.

2. Pilot z jednego pudełka jest w stanie sterować kilkoma robotami, które ma w zasięgu - tzn. z którym się "widzi" jak pilot od TV. Dlatego, gdy programujemy, nie używamy pilotów.
(Podczas pierwszych zajęć, jednego z naszych robotów nieopatrznie zostawiłam włączonego na ławce, w tym czasie ktoś "bawiąc się" pilotem, spowodował, że nie tylko jego robot ruszał ale i mój. Robot spadł. Na szczęście skończyło się zgiętym przednim ramieniem (metalowa część), które wyprostowałam kombinerkami; wszystko inne działa - uff..)

3. Włączone roboty stoją na podłodze. Jest to zabezpieczenie przed upadkiem - gdyby skrypt nie zadziałał tak jak zaplanowaliśmy lub ktoś pomimo ustaleń "bawił się" pilotem.

4.  Program mBlock zainstalowałam na kilku oddalonych od siebie komputerach, tak aby uczniowie mieli miejsce wokół siebie na testowanie projektów.

5. Moi uczniowie pracują w grupach. Optymalna ilość osób w grupie, tak aby dzieci współpracowały, a także zdążyły nacieszyć się robotem to 2-3 osoby. Jeśli mamy więcej uczniów, można pracować metodą stacji. Ważne jest ustalenie zasad pracy w grupie - wymienianie się zadaniami: programista, tester...

6. Istotna jest kolejność kroków podczas podłączania robota do komputera.
Jak podłączyć robota mBot do komputera
http://www.trobot.pl/materialy-dydaktyczne/jak-zbudowac-robota-pobierz-instrukcje/

7. Biały nadajnik 2.4G łatwo uszkodzić, zwłaszcza gdy pracuje się przy komputerze stacjonarnym, gniazdo USB jest z przodu, a grupie pracuje kilka osób. Warto przemyśleć sposób jak się przed tym zabezpieczyć - np. wpinać nadajnik z tyłu komputera lub podłączyć go za pomocą kabla do USB.

8. Na koniec zajęć poświęcamy kilka minut na sprawdzenie czy wszystkie części zestawu zostały spakowane do pudełka.

Uwaga na koniec.
Uczniowie zgłaszali, że po sterowaniu robotem za pomocą pilota (zwłaszcza, gdy ktoś sterował cudzym), robot nie chciał reagować na uruchamianie programu w komputerze. Pomagało wówczas odłączenie robota i przejście procedury podłączania robota do komputera od początku.


Nauka programowania robota
http://learn.makeblock.com/en/
http://learn.makeblock.com/mbot-programming/
https://www.youtube.com/user/Makeblock
https://www.youtube.com/watch?v=ZxVw-auuYho

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz